موسسه جهانی مکنزی (MGI)، بخشی از گروه مشاوران مکنزی است که دانشی به‌روز را بدون اسپانسر بیرونی یا تامین مالی تبلیغاتی به اشتراک می‌گذارد و به همین دلیل، گزارش‌های آن از نظر «مستقل و داده‌محور» بودن از ارزش بالایی برخوردار است. مستند فعلی، بر اساس یکی از گزارش‌های این موسسه تهیه شده که در آن تعدادی از صنایع جذاب تا سال ۲۰۴۰ معرفی شده‌اند. با توجه به تحلیل جذابیت صنعت از منظر رشد و پویایی، این گزارش برای کشورهای در حال توسعه نیز کاربردی است. شرکت‌های ایرانی باید تلاش کنند با استفاده از فرصت‌های کسب‌وکار، موقعیت بهتری برای خود تعریف کنند. در دهه‌‌های اخیر آن طور که باید از فرصت‌ها استفاده نشده و این امر باعث گردیده نه تنها وضعیت اقتصاد کشور نامناسب باشد بلکه شرکت‌ها و هلدینگ‌های موفقی با جایگاه مناسب در صنایع جذاب نداشته باشیم. گرچه بخش قابل توجه از عدم توسعه فعلی، ریشه سیاسی دارد اما این موضوع، دلیل کافی برای عدم توجه به «کسب آمادگی برای شناسایی و بهره‌برداری از فرصت‌ها» نیست.
در این مستند تلاش کرده‌ام صنایع جذاب را ساده‌تر از گزارش اصلی و خلاصه شده به اشتراک بگذارم. این صنایع عبارتند از:

۱- تجارت الکترونیک

۲- خدمات و نرم‌افزارهای هوش مصنوعی

۳- خدمات ابری

۴- خودروهای الکتریکی

۵- تبلیغات دیجیتال

۶- نیمه‌هادی‌ها

۷- خودروهای خودران اشتراکی

۸- صنعت فضایی

۹- امنیت سایبری

۱۰- صنعت باتری‌

۱۱- ساخت‌وساز ماژولار

۱۲- پخش اینترنتی ویدئو

۱۳- بازی‌های ویدئویی

۱۴- روباتیک

۱۵- بیوتکنولوژی صنعتی و مصرفی

۱۶- حمل‌ونقل هوایی نوین

۱۷- داروهای چاقی

۱۸- نیروگاه‌های شکافت هسته‌ای
برای سودآوری و ارزش‌آفرینی پایدار، ضروری است سبد کسب‌وکار شرکت‌ها بازطراحی شود و از منظر امکان فعالیت در صنایع جذاب مورد تحلیل قرار گیرد. مبتنی بر این تحلیل، می‌توان نقشه‌راهی تدوین کرد که در آن ضمن «صرفه‌جویی و تاب‌آورسازی فعالیت فعلی»، فرصت‌های جدید با روش‌های مناسب شناسایی و مورد بهره‌برداری قرار گیرند.

گزارش مکنزی درباره صنایع جذاب تا سال ۲۰۴۰، صادق برادران، فروردین ۴۰۴.pdf