برخی شرکتها هستند که به طور نوآورانه شکل گرفته و رشدی سریع را تجربه کردهاند. گاهی تعدادی از این شرکتها را با هم نامگذاری می کنند. مثلا فیسبوک، آمازون، اپل، نتفلیکس و گوگل را با عنوان شرکتهای FAANG و شرکتهای چینی بایدو، علی بابا و تنسنت را با عنوان شرکتهای BAT خطاب میکنند (در ایران هم شاید بتوان شرکتهای دیجیکالا، اسنپ و تپسی را با عنوان شرکتهای دات نام گذاشت).
این شرکتهای پیشرو، گرچه میتوانند گزینههایی برای الگوبرداری و یادگیری باشند اما از آنها بهتر، شرکتهایی هستند که مثل بقیه بودهاند اما توانستهاند بر اینرسی خود غلبه کرده و تحول پیدا کنند (شرکتهای معمولی تحولآفرین NO-DET). پیش از این درباره یکی از این شرکتها که نیویورک تایمز بود مطالبی نوشته بودم. آنجا بیان شد که به نظر میرسد واقعنگری و پنهان نکردن مشکلات از اصلیترین دلایل موفقیت نیویورک تایمز بوده است. یکی دیگر از این شرکتها بانک توسعه سنگاپور (DBS) است. این شرکت گام به گام و از واقعی ترین مسائلش (مثلا مساله ناکارآمدی جلسات)، مسیر تحول را شروع کرد.
وقتی مسیر تحول شرکتهای معمولی را مطالعه میکنیم چیزهای بیشتری میآموزیم و انگیزه بیشتری هم برای تحول پیدا میکنیم چون به نظرمان آنها شرایطی مشابه داشته اند و تحول یافته اند (البته صرف نظر از عوامل محیط کسب وکار نامساعد ایران). برای همین اغلب در مشاوره تحول، تلاش میکنم شرکتهایی را به عنوان بنچمارک تحلیل کنم که از دسته شرکتهای معمولی تحول آفرین باشند.
دیدگاه خود را بنویسید