«کارگاه آموزشی مدیریت سبد نوآوری»
چگونه میتوان با مدیریت سبد نوآوری، در مسیر کارایی، رشد و تحول کسبوکـار سازمان گـام برداشت؟
سرفصل مباحث کارگاه
- چگونه مجموعهای از پروژهها و کسبوکارهای نوآورانه را به شکل اثربخش تحلیل و مدیریت کنیم؟ (آشنایی با ابزارهای استراتژیک نوین و کاربردی مدیریت سبد نوآوری)
- نوآوری در کسبوکارهای مختلف چه تفاوتهایی با هم دارند و نوآوری را از کجا باید آغاز کرد؟ (بکارگیری الگوهای خلق و تحول کسبوکار)
- چگونه توسعه طرحها و مدلهای کسبوکارهای نوآورانه را مدیریت کنیم؟ (راهکارهایی برای پیادهسازی بهتر فرایند نوآوری در CVCها، مراکز نوآوری سازمانی، واحدهای تحقیق و توسعه و ...)
- چگونه فرایند نوآوری را با استفاده از معیارهای تخصصی (Innovation Metrics) مدیریت کنیم؟
- الزامات فرهنگی و ساختاری مدیریت سبد نوآوری را چگونه باید در نظر گرفت؟ (تحلیل و مدیریت در قالب نقشه فرهنگ و ابزار ۱۰۱ رَستا برای نوآوری)
مخاطبان کارگاه
- مدیران و کارشناسان مرکز نوآوری، CVC و واحد تحقیق و توسعه
- مدیران ارشد سازمان، و مدیران واحدهای توسعه کسبوکار، استراتژی، و سازمان و روشها
نکاتی درباره این کارگاه
- کارگاه تعاملی و کاربردی است و به شکل درون سازمانی برگزار میشود.
- بنا به نیاز سازمان، به شکل چهار یا هشت ساعته قابل برگزاری است.
- کارگاه شامل چهار بخش اصلی است و در فواصل این بخشها، شرکتکنندگان ضمن گروهبندی به همکاری تیمی پرداخته و نتایج کار خود را برای سایرین ارائه خواهند داد. در ابتدای کارگاه، گروهها بستهای دریافت خواهند کرد که شامل مواردی مورد نیاز در کارگاه همچون پرسشنامه، نقشه سبد و نقشه فرهنگ نوآوری است.
درباره کارگاه
با توجه به پویاییهای صنعت و فضای کسبوکار، مدیریت مجموعهای از طرحهای نوآورانه یکی از کلیدیترین قابلیتهای سازمانها است. برخی سازمانها این قابلیت را به شکل «دوسوتوان» (Ambidextrous) دارا هستند. آنها ضمن آنکه به شکل کارآمد به مدیریت و رشد سبد کسبوکارهای فعلی اهتمام دارند با شکلدهی سبدی از نوآوریها و کسبوکارهای جدید، خود را پیوسته بازآفرینی کرده تا «رشد و توسعهای بلندمدت» محقق سازند. این کارگاه اقتباسی است کاربردی و بومی شده از دو متدولوژی نوین شامل «شرکت شکستناپذیر» استراتجایزر (Strategyzer) و «ابزارهای نوآوری» شرکت اینوسایت (Innosight).
این کارگاه به شکل درون سازمانی برگزار می شود. در صورت تمایل، فرم سایت را پر نمایید تا با شما تماس گرفته شود.
مدرس: دکتر محمد صادق برادران
----------------------------------------------------------------------------------------------------
مروری بر ۳۲ مورد از مهمترین و جدیدترین روشهای نوآوری برای هلدینگ ها، شرکت ها و صنـایع در عصر دیجیتـال
Innovation Practices, Gartner, 2023 - Sadegh Baradaran, 1403.pdf
نوآوری، خلاقیت نیست و بسیار فراتر از آن است. نوآوری، یکی از حیاتیترین قابلیتهایی است که سازمانها و کسبوکارها برای بقا و رشد کسبوکار نیاز دارند و خصوصا در عصر دیجیتال، بیش از پیش به توانمندی نوآوری نیاز است.
این قابلیت، یک موضوع لوکس نیست که تنها برای شرکتهای پیشرو و بینالمللی کاربرد داشته باشد. نوآوری به معنای پیادهسازی ایدههای ارزشآفرین جدید است. چنانچه نوآوری به درستی معطوف به مسائل اولویتدار و فرصتهای جذاب کسبوکار به کار گرفته شود در هر شرایطی میتواند موثر و ارزشآفرین باشد.
از نوآوری میتوان برای حل انواع مختلفی از مسائل، از چالشهایی خاص شرایط ایران همچون چالش مدیریت جریان نقدی در اقتصاد تورمی تا بهرهگیری از فرصتهای رشد در اقتصاد دیجیتال بهره گرفت. حتی میتوان ضمن دستهبندی مسائل کسبوکار و مدیریت سبدی از نوآوریها، حل مسايل متنوع و ناهمگن را به شکل همزمان دنبال کرد.
سازوکارها و روشهای مختلفی برای نوآوری استفاده میشوند. در این مستند که بر اساس گزارش معتبر و جذاب «هایپ سایکل گارتنر درباره روشهای نوآوری، ۲۰۲۳» تهیه شده است جهت سادگی بیشتر، روشهای نوآوری از رایجترین تا جدیدترین موارد در پنج بخش معرفی شدهاند. مدیران کسبوکارها باید بر اساس استراتژی نوآوری و رشد کسبوکار، مواردی که با شرایطشان هماهنگ است را برگزیده و بهکار بگیرند.
با آرزوی سربلندی ایران و ایرانیان
صادق برادران
---------------------------
به عنوان یک راهنمای کلی، روشهای نوآوری را میتوان بر این اساس انتخاب کرد:
•روشهای رایج و مطمئن: بخش اول و دوم
•روشهای نوین در حال استفاده ولی دارای ابهامهای اجرایی: بخش سوم و چهارم
•روشهای جدیدی که صرفا برخی سازمانهای نوآور در حال ارزیابی کارایی آنها هستند: بخش پنجم
بخش اول
۱- کارگاه نوآوری
۲- هکاتون
۳-مسابقات ایدهپردازی
۴- طرحریزی سناریو
۵-آموزش نوآوری
بخش دوم
۶- رادار روند فناوری
۷- تفکر طراحی
۸- آزمایشگاه نوآوری
۹- نوآوری بـاز
۱۰- ابزارهای مدیریت ایده
بخش سوم
۱۱- روندیـابی
۱۲- حکمرانی نوآوری
۱۳- استارتاپ نـاب
۱۴- هک فرهنگ نوآوری
بخش چهارم
۱۵- اسپرینت طراحی
۱۶- اکوسیستم نوآوری
۱۷- آیندهنگاری مداوم
۱۸- مرکز تعالی نوآوری
۱۹- نوآوری داده پیشران
۲۰- نرمافزار بصری همکاری
بخش پنجم
۲۱- مرکز رشد شرکتی
۲۲- چارچوب نوآوری مدل کسبوکار
۲۳- بازی جدی لگو
۲۴- وانمود به نمونهسازی
۲۵- سازنده شرکت
۲۶- آزمایشگاه مجازی نوآوری
۲۷- اثرسازی
۲۸- تفکر سفر به ماه
۲۹- نوآوری AIپیشران
۳۰- OKRهای نوآوری
۳۱- مدیر ارشد نوآوری
۳۲- نوآوری فراگیر.