مقدمه
در حال حاضر یکی از فناوریهای نوظهور و رو به رشد، هوش مصنوعی مولد (Generative AI) است که بر تولید محتوای مختلف متنی، صوتی و تصویری توسط AI متمرکز است. این نوع از AI نه تنها در صنایع مختلف، بلکه در بسیاری از حرفهها و نقشهای مشترک در تمام کسبوکارها موثر است به طوریکه دنیای کسبوکار مملو از بحث درباره توانایی AI در تغییر نحوه انجام کار در واحدها و فرایندهای کاری شرکتها و سازمانها شده است.
برای مثال نقشهایی همچون طراح، بازاریاب، فروشنده، برنامهنویس، کارشناس مرکز تماس و ... که نسبتا پرتکرار و دارای الگوهای مشترک هستند هر روز بیش از پیش تحت تاثیر توسعه هوش مصنوعی مولد قرار خواهند گرفت. گروهی از حرفهها و نقشهای سازمانی ممکن است توسط کاربردهای مختلف هوش مصنوعی به طور کامل جایگزین شوند و برخی نقشهای دیگر کاملا وابسته به استفاده از هوش مصنوعی به عنوان همراه یا راهنما (Co-Pilot) خواهند شد.
در بین نقشهای مختلف سازمانی، «مدیریت کسبوکار» کاملا به تخصصهای خاص مدیریتی در کنار ذهنیت، آیندهنگری، خلاقیت و بصیرت افراد وابسته است. آیا هوش مصنوعی مولد در این حوزه هم میتواند تحولآفرین باشد؟
محققین شرکت مشاوره بینالمللی کپجمینای با همکاری Thinkers50، سال گذشته تلاش کردند در این خصوص تحقیق کنند. در فوریه ۲۰۲۴، اولین دور از نتایج منتشر شد که در آن بر استفاده از هوش مصنوعی مولد در مدیریت کسبوکار در قالبی نظاممند تاکید شد. کارگاه پیشنهادی، اقتباسی از چارچوب معرفی شده در این مستند است.
رویکرد کـارگاه
هوش مصنوعی مولد (Generative AI) در حال حاضر در نقطه اوج انتظارات در منحنی هایپ گارتنر قرار دارد. بنابراین سطح بلوغ آن به میزانی است که شرکتهای نوآور، عاشقان فناوری و بکارگیرندگان اولیه سراغ آن رفتهاند. ویژگی این گروه از افراد و شرکتها، تمایل به آزمایشگری و یادگیری زودتر از سایرین است.
بر این اساس، کارگاه مد نظر نیز یک رویداد آموزشی نیست که در آن محتوای کاملا تعریف شدهای برای مخاطبین ارائه شود بلکه این کارگاه، رویکردی آزمایشگرایانه (Experimental) خواهد داشت. شرکتکنندگان کارگاه از ابتدا تیمبندی میشوند و هر تیم ضمن حل یک مورد (کیس مدیریتی در خصوص آینده کسبوکار) مشخص، تجربهای از استفاده هوش مصنوعی مولد به دست خواهد آورد.
البته در میانه کارگاه، برای درک بهتر نحوه استفاده از هوش مصنوعی مولد، مقدماتی کاربردی در خصوص آن مطرح خواهد شد.
هر تیم تلاش خواهد کرد برای کیس مدیریتی خود از سه شیوه، راهکار ارائه دهد. در شیوه اول که روش مرسوم است تیم از طریق جستجو در موتورهای مرسوم جستجوی اینترنتی به دنبال پاسخ خواهد بود. سپس از یک دستیار هوش مصنوعی به شکلی بداهه استفاده خواهد کرد و در مرحله سوم، استفاده از هوش مصنوعی در قالبی نظاممند آزمون میشود.