قضاوت انسانی همچنان برای استراتژی حیاتی است. با این حال، هوش مصنوعی می‌تواند سرعت و دقت کار تیم‌های استراتژی را به‌طور چشمگیری افزایش دهد. پنج نقش اصلی برای هوش مصنوعی وجود دارد:

۱. پژوهشگر
استراتژیست‌ها زمان زیادی را صرف گردآوری و غنی‌سازی داده‌ها از منابع متعدد می‌کنند. توانایی هوش مصنوعی در خلاصه‌سازی و ایجاد پیوندهای معنادار میان مجموعه‌های عظیم داده می‌تواند این تلاش‌ها را به‌شدت ارتقا دهد. با اینکه هوش مصنوعی از نظر دقت و سرعت از انسان پیشی می‌گیرد، استراتژیست‌ها همچنان باید پرسش‌های درست را مطرح کنند تا به بینش‌های متمایز دست یابند.

۲. تفسیرکننده
برای تبدیل تحلیل داده‌ها به بینش‌های کاربردی، استراتژیست‌ها باید تفسیر کنند که یافته‌ها چگونه می‌توانند اهدافشان را پیش ببرند. مثلاً جست‌وجوی فرصت‌های رشد اغلب مستلزم بررسی حوزه‌های مجاور کسب‌وکار است. این ایده‌های توسعه‌ای می‌تواند از منابع گوناگونی بیاید؛ از بررسی اقدامات رقبا تا درک عمیق نیازهای نوظهور مشتریان. هوش مصنوعی به استراتژیست‌ها کمک می‌کند گزینه‌ها را محدود کنند، سوابق یا الگوهای مرجع برای اقدامات احتمالی بیابند و ایده‌های تازه کشف کنند. یکی دیگر از حوزه‌هایی که هوش مصنوعی همین حالا نقش «مفسر» را ایفا می‌کند پایش روندهاست. یک موتور مبتنی بر هوش مصنوعی مولد می‌تواند حجم عظیمی از اطلاعات را بخواند، روندها را به الگوهای جزئی‌تر تجزیه کند و سپس تفسیر نماید که آیا آن روند در حال شتاب گرفتن، بلوغ یا افول است.

۳. شریک فکری
هوش مصنوعی می‌تواند به‌عنوان یک شریک طوفان فکری عمل کند، تولید ایده را سرعت بخشد و سوگیری‌ها یا نقاط کور بالقوه رهبران کسب‌وکار را جبران کند. به‌ویژه هوش مصنوعی مولد می‌تواند به استراتژیست‌ها کمک کند از دام‌های رایج پرهیز کنند؛ بدین ترتیب که برنامه‌هایشان را در برابر چارچوب‌های اثبات‌شده بیازمایند. برای نمونه، یک تیم می‌تواند استراتژی خود را (پیش و در حین اجرا) با بهره‌گیری از هوش مصنوعی مولد در نقش «چالشگر» محک بزند تا نقاط کور یا خطرات پنهان احتمالی را آشکار کند.

۴. شبیه‌ساز
پیش از تعهد به یک مسیر استراتژیک، استراتژیست‌ها تأثیر سناریوهای مختلف بازار را بر پایه شرایط کلان اقتصادی، حرکات بالقوه رقبا و واکنش ذی‌نفعان و دیگر عوامل می‌سنجند. هوش مصنوعی می‌تواند این تحلیل سناریو را با مدل‌سازی پیشرفته و کاربردهای شبیه‌سازی و بازی تاکتیکی بسیار دقیق‌تر کند. این قابلیت در مرحله اجرای استراتژی نیز ارزشمند است زیرا هوش مصنوعی می‌تواند سیگنال‌های اولیه از بازار را رصد کند، تأثیرشان را شبیه‌سازی کند و به تیم هشدار دهد که چه‌زمانی تغییر مسیر عاقلانه است.

۵. تسهیل‌گر ارتباط
یک روایت شفاف از مسیر و هدف استراتژیک و پیامدهای آن برای سازمان و ذی‌نفعان، برای بسیج اقدامات حیاتی است. توانایی هوش مصنوعی مولد در خلاصه‌سازی مفاهیم در قالب‌های گوناگون از زمان عرضه ChatGPT جزو محبوب‌ترین کاربردهای این فناوری بوده است. استراتژیست‌ها می‌توانند از ابزارهای هوش مصنوعی مولد برای جذاب‌تر کردن روایت‌های خود برای مخاطبان مختلف با سطوح متفاوت تخصص (مانند بازارهای منطقه‌ای، نهادهای تنظیم‌گر یا تحلیلگران) و در قالب‌های گوناگون (خلاصه‌ها، نکات کلیدی یا حتی پادکست‌های جدید) استفاده کنند. هوش مصنوعی همچنین می‌تواند پایش کند که آیا ارتباطات خارجی در کانال‌های مختلف با یکدیگر سازگارند یا خیر.