گزارش سالانه گارتنر از دیدگاه مدیران ارشد فناوری اطلاعات (CIO) شرکت‌ها، بزرگ‌ترین نظرسنجی در نوع خودشه و اولویت‌های اصلی این مدیران را نشان میده. امسال علاوه بر نظرات بیش از ۳۱۰۰ CIO، دیدگاه‌های بیش از ۱۱۰۰ مدیر ارشد کسب‌وکار (CxOها) از بخش‌های مختلف خارج از دپارتمان IT هم بررسی شده تا دیدی کامل از نگاه مدیران ارشد به تعامل با CIOها و تأثیر این همکاری بر نتایج کسب‌وکار ارائه بشه.

نتایج نشان میده که CIOها و CxOها دیدگاه‌ها و شیوه‌های بسیار متفاوتی درباره سرمایه‌گذاری در فناوری و فرصت‌های دیجیتال دارن (تجربه شخصی من تو شرکتهای بزرگ ایران هم میگه خیلی وقت‌ها این دو گروه، تعامل خوبی ندارن و حتی با هم دچار اصطکاک میشن). اما گروهی از CIOها و CxOها موفق هستن که گارتنر آن‌ها را پیشروان دیجیتال (Digital Vanguards) می‌نامد.

پیشروان دیجیتال چه کسانی هستن؟
گروهی از مدیران ارشد فناوری یا کسب‌وکار که به طور مداوم از سرمایه‌گذاری‌های دیجیتال خود نتایج عالی می‌گیرن و ۱.۵ تا ۲ برابر بیشتر از سایرین به اهداف تعیین‌شده در پروژه‌های دیجیتال دست پیدا می‌کنن.

چه چیزی پیشروان دیجیتال را متمایز میکنه؟
فقط ۴۸٪ از ابتکارات دیجیتال به اهداف کسب‌وکاری‌شان میرسن. در میان این نتایج متوسط، گروه پیشرو عملکردی متفاوت دارن:

۱) همکاری و نتایج مشترک
آن‌ها کاری می‌کنن که دیگر CxOها هم بتونن در کنارشان نقش رهبری دیجیتال را ایفا کنن و فرآیند ساخت قابلیت‌های دیجیتال را برای بخش‌هایی خارج از IT ساده‌تر می‌کنن. پیشروهای دیجیتال از ابتدا تا انتها، مالکیت مشترک در اجرای پروژه‌های دیجیتال دارن. این رویکرد باعث میشه هر دو گروه به یک اندازه مسئول نتایج پروژه باشن تا سرمایه‌گذاری‌های دیجیتال ارزش واقعی خود را نشان بدن. اون‌ها می‌دونن موفقیت یکی، بدون دیگری ممکن نیست. CIOهایی که مالکیت مشترک با CxOها را ترویج میدن، بازدهی بالاتری از سرمایه‌گذاری‌های دیجیتال می‌گیرن. آن‌ها کاری می‌کنن که CxOها راحت‌تر بتونن در کنار آن‌ها، رهبری پروژه‌های دیجیتال را بر عهده بگیرن.

۲) دموکراتیک‌سازی قابلیت‌های دیجیتال
CIOهای موفق دنبال دموکراتیک‌سازی قابلیت‌های دیجیتال هستن. تجربه کار با پلتفرم‌های فناوری را برای همه کاربران، نه فقط کارکنان IT، ساده و جذاب می‌کنن. روی داده، یکپارچگی و پلتفرم‌های توسعه تمرکز دارن تا همه (چه در IT و چه در سایر بخش‌ها) بتونن راه‌حل‌هایی امن و ساختاریافته بسازن. آنها درک معماری فناوری را در سازمان نهادینه می‌کنن و CxOها را در تصمیم‌گیری‌های مربوط به فناوری (از کاربرد تا انتخاب تأمین‌کننده) درگیر می‌کنن. بعلاوه به بخش‌های کسب‌وکار در زمینه‌هایی مانند امنیت سایبری، معماری سازمانی و هزینه مالکیت فناوری مشاوره میدن و نوآوری‌های کسب‌وکاری را شناسایی و مقیاس‌پذیر می‌کنن. CIOهای موفق برای کارمندان دیگر واحدها (خارج از IT) شرایطی فراهم می‌کنن تا در کنار تیم‌های فناوری، مهارت‌های دیجیتال بسازن و پروژه‌ها را جلو ببرن. نقش CIOهای پیشرو در این مسیر، رهبری پروژه‌ها به عنوان صاحب محصول، توسعه راه‌حل‌ها با استفاده از ابزارهای ساده‌سازی‌شده (مثل low-code)، و اجرای پروژه‌های پیچیده فناوری است.