تحول دیجیتال یعنی شرکت‌ها خود را برای بقا و رشد در عصر دیجیتال تغییر دهند، عصری که در آن نه تنها فناوری‌های تحول‌آفرین مانند هوش مصنوعی باعث تغییر شیوه کار می‌شود بلکه سلايق مشتریان تغییر اساسی می‌کند.

نحوه ورود و مواجهه صنایع با تحول دیجیتال متفاوت است. برخی صنایع سریعتر وارد تحول شده‌اند (مثلا صنعت رسانه با پخش اینترنتی فیلم و سریال) یا صنعت خرده‌فروشی کانالهای جدیدی تعریف کرده است. صنعت مالی به خصوص بانکداری با ورود بازیگران جدید متحول شده است.

در مقابل، برخی صنایع هنوز اقدامات اساسی در این خصوص نداشته‌اند. عمدتا این صنایع که در مراحل نخستین ورود به تحول هستند در حال کاوش هستند یا هنوز مشغول شناخت جوانب و ابعاد آن هستند.

یکی از کاربردهای این زمانبندی متفاوت ورود و توسعه صنایع در عصر دیجیتال، این است که صنایع گروه دوم می‌توانند از تجربه صنایع پیشرو استفاده کنند. متاسفانه گاهی مشاهده می‌کنیم اشتباهاتی که در صنایع پیشرو اتفاق افتاده دقیقا توسط صنایع دیگر نیز تکرار می‌شود. برای جلوگیری از این آسیب، نیاز به توسعه یادگیری جمعی متخصصین در بین صنایع است.