زمانی که فناوری اطلاعات حدود دو سه دهه قبل، وارد دنیای کسبوکار شد، آنقدر موضوعی تخصصی بود که شرکتها بخش جدیدی را ایجاد کردند و مسئولیت مدیریت فناوری اطلاعات را به این بخش سپردند. این کار منجر به تولد «واحد IT» شد که به عنوان یک واحد صرفا پشتیبانی و جدا از کسبوکارِ شرکت دیده میشد. ماموریت اصلی واحد IT، این بود که به نحوی به صرفه این پشتیبانی را انجام دهد. تلاش اصلی، صرف نگهداری فناوری اطلاعات میشد به ترتیبی که مدیران واحدهای IT، وظیفه اصلی خود را اطمینان حاصل کردن از این موضوع میدانستند که شرایط کاملا تحت نظر است و هزینههای فناوری اطلاعات تحت کنترل.
اما در عصر دیجیتال، صنایع مختلف یک به یک در حال ورود به دوره تغییرات مداوم دیجیتال هستند. شرکتها و سازمانها صرفنظر از بخش یا صنعت خود، در محیطی زندگی میکنند، نفس میکشند و فعالیت میکنند که فناوری اطلاعات در حال تغییر زمین بازی اطرافشان است و واحد IT نیز از یک واحد در «اتاق پشتی» به «ابزار ضروری» کارمندان، مدیران و مشتریان تبدیل شده است. این تغییر مستمر، شرایطی را شکل داده که کارکنان شرکت، بدون فناوری اطلاعات نمیتوانند کارهایشان را به درستی انجام دهند. گرچه هنوز کنترل هزینه، مهم و کاربردی است ولی انتظارات دیگری نیز شکل گرفتهاند.
تغییر زمین بازی در دنیای امروز کسبوکار، ایجاب میکند که شرکتها به گونهای سازماندهی شوند تا پتانسیل کسبوکار به حداکثر برسد، به سرعت به فرصتها واکنش نشان داده، و تغییر و بهبود مداوم تسهیل شود. لذا در عصر دیجیتال، شرکتها باید «فناوری اطلاعات» را به شکل دیگری ببینند و سازمان دهند. با توسعه عصر دیجیتال، مدیران ارشد شرکت و مدیر IT، باید در خصوص نقش و ماموریت IT در شرکت بیاندیشند و به دیدگاه مشترکی دست یابند. بسیاری از مدیران به این نتیجه میرسند که باید نقشی کلیدی و یا حتی راهبردی برای IT در نظر بگیرند.
دیدگاه خود را بنویسید