تحول را با مسائل و اقدامات واقعی شروع کنیم. از زرق و برق دیجیتال و تئاتر نوآوری بپرهیزیم!

یکی از شرکت‌های معمولی اما متحول شده و موفق که می‌توان از آن درس گرفت بانک توسعه سنگاپور (DBS) است. از اولین مشکلات حل شده در این بانک، شیوه برگزاری جلسه بود. مدیران متوجه شدند جلسات طولانی است و غیرکارآمد. آنها برای ارتقای جلسات، اقداماتی کاربردی انجام دادند. مثلاً زمان جلسه را محدود کردند (جلسه می‌تواند ۲۰ دقیقه یا ۵۰ دقیقه‌ای باشد). همچنین دو نقش در جلسه تعریف کردند تا کیفیت جلسات بهبود یابد. مدیر جلسه (Meeting Owner – MO) و ناظر جلسه (Joyful Observer – JO). مدیر جلسه، مسوول کیفیت (قبل، حین و پس از) جلسه است. بعلاوه حتما باید همه افراد حاضر در جلسه، در گفتگو مشارکت کنند. ناظر در انتهای جلسه، به مدیر جلسه بازخورد می‌دهد. برای سازمان‌دهی این کار، اپلیکیشنی هم ایجاد کردند.

***

از ضعف‌های کلیدی کشور ما هم همین برگزاری جلسات و رویدادهای ناکارآمد است. مثلاً چندی پیش در ریورس پیچِ یک بانک شرکت کردم. ضعف اصلی‌اش این بود که اصلا امکان تبادل نظر نبود. بیشتر شبیه سخنرانی و خواندن اعلامیه بود. تبادل نظر در جلسه‌ای با بیش از ده پانزده نفر به درستی صورت نمی‌گیرد. شاید چون هدف اصلی بسیاری از رویدادها، نمایش است نیاز به بزرگ برگزار کردن آنها داریم.
بر این اساس، برگزاری پیچ و ریورس پیچ در سالن همایش چند صد نفره اشتباه است. ظرف و فرم کار باید با محتوا و هدف تناسب داشته باشد. به طور مشابه، برگزاری جلسه نشست یک مسوول با تعداد زیادی از فعالان یک حوزه در سالنی بزرگ نیز اشتباه است. برای حل مسائل پیچیده، نیاز به تبادل نظر عمیق است. باید تلاش کنیم عمیق باشیم و مسائل را  واقعی مد نظر قرار دهیم.