-> استراتژی مسیر بلندمدت شرکت را مشخص می کند و بیان می کند که شرکت برای رقابت و موفقیت در بازارهای انتخابی خود چه کاری انجام خواهد داد یا اگر سازمانی در بخش عمومی و دولتی است، برای رسیدن به ماموریت خود چه کاری انجام خواهد داد. بدین ترتیب، استراتژی درک مشترکی از آنچه که یک سازمان می‌خواهد به دست آورد و برای رسیدن به اهدافش باید انجام دهد ایجاد می‌کند.
-> برنامه های استراتژیک شکاف بین جهتگیری کلان (یعنی استراتژی) را با پروژه‌های خاص و اقدامات روزمره پر می کنند. یعنی برنامه ریزی استراتژیک چگونگی تحقق استراتژی شرکت در میان مدت را مشخص می کند. برنامه استراتژیک خوب، استراتژی را به یک نقشه راه روشن از ابتکارات، اقدامات و سرمایه گذاری های مورد نیاز تبدیل می کند. بعلاوه برنامه‌های استراتژیک واحدهای مختلف (همچون فناوری اطلاعات، منابع انسانی، بازاریابی و ...)، انتخاب‌ها و اقدامات مورد نیاز برای انتقال عملکرد یک واحد خاص را برای حرکت از وضعیت فعلی به وضعیت مطلوب تبیین می‌کنند.
-> نهایتا برنامه‌های عملیاتی، به اقدامات کوتاه‌مدت و همچنین هرگونه وظایف عملیاتی که در برنامه استراتژیک وجود ندارد، می‌پردازند