نوآوری، اصطلاحی است که بسته به زمینه و دیدگاه، معانی و کاربردهای زیادی دارد. با این حال، تعریف رایج این است که نوآوری شامل ایجاد یا بهبود چیزی است که ارزش می افزاید یا مشکلی را حل می کند.

نوآوری عبارت است از توانایی تصور، توسعه، ارائه و مقیاس‌بندی محصولات، خدمات، فرآیندها و مدل‌های کسب‏ و کار جدید برای مشتریان که رشد جدید و قابل توجهی را به ارمغان می‌آورد.

نوآوری فرآیند ایجاد چیزی است که از قبل وجود ندارد و یا بهبود در محصول، خدمت یا حتی یک فرآیند. به عبارت دیگر، اجرای عملی ایده‌هایی که منجر به معرفی کالاها یا خدمات جدید یا بهبود در ارائه کالاها یا خدمات می‌شود. در هر حال، نوآوری را می توان به عنوان محرک اصلی رشد اقتصادی، پیشرفت اجتماعی و پایداری محیطی دانست.