توسعه کسبوکار در شرکتهای بزرگ و هلدینگها نیازمند مدیریت سبد کسبوکار است. اتخاذ راهبرد نوآوری منجر میشود که مدیریت سبد کلیدیتر باشد چراکه نیازمند مدیریت عدمقطعیت با تعداد کافی از کسبوکارها هستیم. دکتر مکگراث این تعداد زیاد را با جنبه آپشن برای آمادگی شکلدهی آینده توضیح میدهد.
لذا ایجاد کسبوکارهای مشابه در یک صنعت در خصوص موضوعی جدید و نوآورانه، قابل قبول است. افزایش تعداد کسبوکار در یک موضوع نوین با عدمقطعیت زیاد، تنوعپذیری اقتصادی را افزایش میدهد. اما طی زمان، این تعداد با رقابت کاهش یافته و آنها که بتوانند کیفیت نوآورانه را در کنار مقیاس داشته باشند موفق خواهند بود. اینجا ارزشآفرینی از طریق بهرهوری خود را نشان میدهد. متاسفانه ما در کشور، در ادامه آسیبهایی که از مدرک گرایی دیدیم و میبینیم، دچار آسیب مجوزگرایی کسبوکار نیز شدهایم. کسانی که اخیرا تجربه خرید بلیت هواپیما داشته باشند با تعداد زیاد هواپیماییها روبرو شدهاند. چشم انداز صنعت حمل و نقل هوایی کشور در 1410 این است: صنعتی رقابتپذیر، قابل دسترس و توانمندساز برای توسعه پایدار کشور. باید توجه داشت افزایش تعداد کسبوکارهای کاملا معمولی و مشابه از طریق مجوزدهی، منجر به افزایش نوآوری و رقابتپذیری نخواهد شد بلکه باعث کاهش بهرهوری میشود به طوریکه جنبه توانمندسازی و دسترسیپذیری صنعت را نیز کاهش میدهد.
ما در صنایع دیگری مثل صنعت مالی، خودرو و لوازم خانگی هم با این آسیب روبرو هستیم. باید تلاش کنیم از مجوزگرایی گذر کنیم و به سمت نوآوری واقعی و رقابتپذیری حرکت کنیم.
دیدگاه خود را بنویسید