باید بزرگ بود یا سریع؟ اولین بود یا هماهنگ با دیگران؟
میدانیم که پاسخ ساده است: بستگی دارد به شرایط.
ولی درک به موقع شرایط و فراهمسازی قابلیت لازم برای آن، پیچیده است. برای مدیریت این پیچیدگی، میتوان شرایط را از منظر امکان پیشبینی و امکان اعمال تغییر در محیط و بازار، به چهار دسته تقسیم بندی کرد:
- شرایط پیشبینیپذیر و تغییرناپذیر
دستیابی به مزیت رقابتی پایدار، رمز موفقیت است. تلاش کن موقعیت مناسبی با بالا بردن مقیاس یا متمایز کردن خود از دیگران به دست آوری. برای این کار تحلیل جامع انجام بده و برنامهریزی کن.
- شرایط پیشبینیناپذیر و تغییرناپذیر
در محیطی که تغییرات سریعی دارد چیزی با عنوان مزیت رقابتی پایدار وجود ندارد. مزیتها موقت هستند. تلاش کن با آزمایشگری مداوم، خود را با محیط تطبیق دهی. در اینگونه محیط، باید همیشه آماده بود و توانایی تغییر داشت.
- شرایط پیشبینیناپذیر و تغییرپذیر
تلاش کن با همراهی بقیه بازیگران اکوسیستم، فعالیتها را هماهنگ کنی. ذینفعان دیگر را در ایجاد و پیگیری یک چشمانداز مشترک از آینده درگیر کن. پلتفرمی شکل بده که در آن همکاریها قابل هماهنگسازی باشد و سپس به سمت تکامل این اکوسیستم حرکت کن.
- شرایط پیشبینیپذیر و تغییرپذیر
تلاش کن بازار جدیدی بسازی یا بازارهای موجود را متحول کنی. برای این کار محصول جدید یا مدل کسب وکار جدیدی ایجاد کن. برای تحقق رویایت، صبر و پایداری داشته باش.
دیدگاه خود را بنویسید