شرکت جنرال الکتریک از ۲۰۱۰ تاکنون، در حال از دادن جایگاه خود در فورچون ۵۰۰ است (از رتبه ۴ به ۵۲ رسیده است). در سال ۲۰۱۵، شرکت طرحی بزرگ آغاز کرد تا با محصولی نرمافزاری، دنیای صنعتی را متحول سازد و یک کسبوکار جدید که آینده جنرال الکتریک را شکل دهد ایجاد شود. مدیرعامل اعلام کرد طی پنج سال «جنرال الکتریک به یکی از ۱۰ شرکت برتر نرمافزاری جهان» تبدیل خواهد شد. اما سه سال بعد، عدم موفقیت این طرح آشکار شد. چرا؟
دیوید راجرز، استاد دانشگاه کلمبیای آمریکا در این باره مینویسد: «ساختار نوآوری باید با ماموریت آن هماهنگ باشد. جنرال الکتریک بهدنبال ایجاد یک مدل کسبوکار جدید بود که بیرون از حوزه فعالیت کسبوکار فعلیاش قرار داشت. لذا باید یک ساختار چابک و مستقل مهیا میکرد که مدل کسبوکار را طراحی، آزمایش و اعتبارسنجی کنند. اما این شرکت مسیر دیگری پیش گرفت. ایجاد این کسبوکار جدید به واحد فناوری اطلاعات سپرده شد.
هزینه بالا و عدم درآمدزایی کافی در کنار تمایل واحد فناوری اطلاعات به ارائه خدمات به کسبوکارهای داخلی شرکت (و نه بازار بیرون)، نهایتا باعث شکست طرح شد.»
دیدگاه خود را بنویسید